Dag en Nacht is een platform voor Nederlandse podcasts

Waarom adverteren in podcasts zo effectief is

Ruim 90% van de podcastluisteraars beluistert de advertenties zonder te skippen, zo blijkt uit onderzoek van Midroll Media. En meer dan de helft van de ondervraagden zegt nu sneller iets van het adverterende merk te kopen. Wired Magazine bevestigt dit in hun artikel “Podcast listeners really are the Holy Grail advertisers hoped they’d be”. Hoe komt het dat podcastadvertenties zulke hoge conversies halen?

Ook bij Dag en Nacht Media, het grootste podcastnetwerk van Nederland, worden deze hoge conversies behaald. Zo draaide Storytel hun beste maand ooit toen zij De Vierkante Ogen Show sponsorden, aldus Michiel Rigters, Campaign Manager bij Storytel. De moderne marketeer kan dan ook eigenlijk niet meer om podcasts heen. Maar hoe komt het dat ze deze unieke resultaten behalen?

80% herinnert zich een adverterend merk

1. Bewuste keuze

Ten eerste kiest de luisteraar heel bewust die podcasts uit die hem of haar aanspreken. Waar de radio vaak op de achtergrond aanstaat en de televisiekijker een beetje rondzapt en drinken gaat halen tijdens het commercialblok, is de podcastluisteraar zelf op zoek gegaan naar shows die hem of haar interesseren. Daarom luisteren ze fanatiek en geconcentreerd.

2. Intieme band tussen luisteraar en host

Podcasts zijn een zogenaamd lean forward-medium. Een podcast wordt aandachtig geluisterd, meestal via de koptelefoon.¬†Hierdoor ontstaat er een intieme, bijna vriendschappelijke band tussen luisteraar en host. En als jouw favoriete host je tipt over een tof nieuw product, dan neem je zo’n tip veel sneller aan. Dat is veel persoonlijker dan een advertentie via Twitter of Facebook.

3. Afgestemd op de ontvanger

Omdat je precies weet hoe het luisterpubliek van een podcast is opgebouwd, kunnen adverteerders heel gericht targeten. Verkoop je fietsaccessoires? Dan sponsor je het best wielerpodcast De Rode Lantaarn. Heb je een webshop voor jonge ouders? Die doelgroep bereik je rechtstreeks met opvoedpodcast Ik Ken Iemand Die. De tone of voice wordt bepaald in samenwerking met de host. Hoe relevanter een boodschap voor een luisteraar is, hoe sneller deze geneigd is om de advertentie uit te luisteren.

Unieke doelgroep

Daarbij komt dat podcasters een unieke demografische groep vormen, die normaal gesproken steeds moeilijker te bereiken is. Zo zijn de luisteraars van de Dag en Nacht podcasts voornamelijk tussen de 18 en 34 jaar oud. Een doelgroep die steeds vaker zelf wil kiezen wat en wanneer hij of zij kijkt of luistert. En podcasts zijn een digital product, dus alles kan gemeten en getest worden. Na afloop krijgen adverteerders een uitgebreide rapportage toegestuurd waarin precies staat hoeveel mannen, hoeveel vrouwen, en hoeveel jongeren van onder de 30 hun advertentie hebben gehoord.

Kansen in Nederland

Dag en Nacht Media is het grootste advertentienetwerk voor podcasts in Nederland. Zij verkopen advertenties voor een groeiend aanbod aan podcasts die een divers publiek trekken. Lastig? Welnee. Je bepaalt zelf wat je wilt aanbieden, wie je wilt bereiken en hoe groot die groep is. Dag en Nacht adviseert over de podcasts die deze doelgroep bereiken, en regelt vervolgens de rest.

Zitten podcasts al in jouw marketingmix? Vraag nu ons informatiepakket aan via info@dagennacht.nl.